Artykuł Pani dr Iwony Majcher jest zarysem problemu oceniania umiejętności praktycznych uczniów ze szkół podstawowych z zakresu przyrody. Nie jest to wcale trudne w realizacji, jednak wymaga od nauczyciela chęci i przemyślanego przygotowania.
W 1999 roku do szkół został wprowadzony taki przedmiot, jak przyroda. Założenia były takie, że dzięki tym zajęciom, dzieciom umożliwi się obserwacje w terenie, samodzielne poszukiwanie informacji, jak i przeprowadzanie badań dostosowanych do ich poziomu doświadczeń. Dzięki czemu ocenie nie będzie poddawana tylko teoretyczna wiedza ucznia. Podlegać ocenie powinien wytwór, ale i proces.
Z przedstawionych w tekście badań wynika, że przeprowadzenie zadań praktycznych wcale nie wymaga dużego nakładu czasowego czy pieniężnego. Wystarczy tylko przemyśleć i odpowiednio zorganizować lekcje, a takie zajęcia na pewno na dłużej zapadną w pamięć uczniów. Dzięki zadaniom problemowym dziecko poprzez proces uczy się. Pozwala to mu na późniejszą łatwość w rozwiązywaniu zadań. Takie zajęcia umożliwają konfrontowanie wiedzy czynnej uczniów z nowo poznaną, a co za tym idzie, zmieniania ich punktu patrzenia, rozszerzania horyzontów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz